

Inleiding
Nadat u NovaStudio heeft geïnstalleerd en de software voor de eerste keer opstart zullen er een aantal gegevens verzameld worden. NovaStudio heeft deze gegevens nodig heeft om correct en met de juiste informatie in de database te werken. Om het verzamelen van deze gegevens zo éénvoudig mogelijk te houden voor u, hebben we een Configuratie Wizard voor u ontwikkeld. Door middel van een aantal eenvoudige stappen te doorlopen heeft u NovaStudio in een oogopslag geïnstalleerd.
Stap 1:
Nadat de wizard is opgestart ziet u het onderstaande scherm. In deze stap dient u aan te geven of er standaardwaardes in de database moeten worden aangemaakt. Als u NovaStudio alleen op uw eigen computer gebruikt en nog nooit eerder een database heeft aangemaakt met behulp van deze Configuratie Wizard dient in deze stap “JA” te selecteren.
Heeft u de database reeds aangemaakt (in een netwerk of datacloud) en u wilt hiermee communiceren dient u in deze stap “NEE” te selecteren.
Als u het pakket NovaStudio PRO heeft dan hoeft u geen standaardwaardes aan te maken en dient u in deze stap “NEE” te selecteren.

LET OP!
Als u nieuwe standaardwaardes laat aanmaken terwijl deze reeds voorhanden zijn, zal er een probleem ontstaan in de database. Dit zou als gevolg hebben dat u de database niet meer kunt benaderen via NovaStudio, maar enkel met een MySQL Database programma. Dergelijke software bieden wij niet rechtstreeks aan, maar deze is eenvoudig via het internet aan te schaffen.
Als NovaStudio op meerdere computers zal worden geïnstalleerd dient u deze configuratie wizard steeds eenmalig op elke computer binnen uw persoonlijke netwerkomgeving uit te voeren.
Stap 2:
In deze stap dient u de gegevens in te voeren om een verbinding op te kunnen bouwen naar de database waarin al uw gegevens worden opgeslagen. U dient hiervoor over een aantal gegevens te beschikken. Zie ook de onderstaande afbeelding.

Als u een NovaStudio PRO en gebruik maakt van onze data opslag in de cloud, dan heeft u deze gegevens van ons ontvangen. As u deze gegevens kwijt bent geraakt kunt u contact met ons opnemen.
Maakt u geen gebruik van onze data opslag in de cloud dan beschikken wij niet over deze informatie. U kunt deze gegevens opvragen aan uw interne netwerkbeheerder die hierover moet beschikken.
Stap 3
In deze stap dient u het licentienummer in te vullen dat u van ons heeft ontvangen bij de aanschaf van de NovaStudio software. Het is belangrijk dat u hier de juiste informatie invult om fouten te voorkomen.

Stap 4
NovaStudio biedt u de mogelijkheid om bij het inplannen van een afspraak een e-mailbericht naar de klant te versturen als bevestiging voor de gemaakte afspraak. Als u van deze optie gebruik wilt maken dient u in deze stap uw account gegevens van het gebruikte e-mailadres in te vullen. Als u op dit moment niet over deze gegevens beschikt kunt u deze stap ook overslaan. Vink hiervoor het vakje “deze optie wil ik later configureren” en klik vervolgens op “volgende”.

Omdat NovaStudio gebruik maakt van een SMTP verbinding om deze functionaliteit te bieden maakt de software gebruik van uw internet provider. U dient hier dus de accountgegevens in te vullen van uw provider en geen diensten zoals; Google Mail, Yahoo etc.
Vaak wijkt het adres dat u zakelijk gebruikt af van het e-mailadres dat u van uw provider heeft ontvangen. Als er later een afspraakbevestiging wordt verzonden zal als afzender steeds u zakelijk e-mailadres vermeld worden.
Stap 5
In deze stap dient u aan te geven in welk filiaal de computer zich bevind. Een computer dient gekoppeld te worden aan een filiaal. Zo weten we later precies de omzet gegevens van elk filiaal, maar ook de voorraad per filiaal. Als er in de database reeds filialen aanwezig zijn zullen deze in de selectielijst beschikbaar zijn en kunt u het gewenste filiaal selecteren.
Zijn er nog geen filialen bekend binnen NovaStudio, dan kunt u in deze stap een nieuw filiaal aanmaken.

U bent verplicht om minimaal 1 filiaal aan te maken binnen NovaStudio!
Stap 6
Binnen NovaStudio krijgt elke gebruiker/medewerker een eigen account. Hierdoor is het mogelijk om elke gebruiker te voorzien van een “rechtenstructuur”. U kunt dus aangeven wat een gebruiker wel of niet mag binnen de omgeving van NovaStudio. Er dient minimaal 1 gebruiker in het systeem aanwezig te zijn. Als er dus nog geen gebruiker bestaat kunt u deze hier aanmaken. Om toegang te krijgen tot de invoervelden dient u het keuzevakje “ik maak gebruik van de bestaande gebruikers in het systeem uit te vinken.

Stap 7
U bent nu aangekomen in de laatste stap van de NovaStudio Configuratie Wizard. Om alle verzamelde gegevens te verwerken klikt u onderaan in het scherm op de knop “Opslaan”. Nadat u de melding krijgt dat alle gegevens correct zijn opgeslagen kunt u de NovaStudio Configuratie Wizard afsluiten,
U bent nu helemaal klaar met het configureren en kunt NovaStudio opstarten en gebruiken.
